L’art d’adaptar rondalles per als més petits

L’art d’adaptar rondalles per als més petits

Durant els anys noranta, Jaume Ordines Llobera i Mateu Rigo Bonet cavil·laren i materialitzaren una idea tan ambiciosa com necessària: fer una selecció de les millors rondalles mallorquines que havia recollit Antoni M. Alcover i, a partir dels textos originals, adaptar-les per complet al llenguatge i sensibilitat dels infants de quatre a set anys d’edat. 

La seva idea es fonamentava en un principi bàsic: els infants no només eren el futur de la llengua, sinó també els futurs transmissors d’unes rondalles immemorials, transmeses de pares a fills i de generació en generació. El caliu de la nostra tradició havia de seguir viu; naixia així una de les col·leccions que més han fet per divulgar la saviesa rondallística entre els més petits de la casa.

Es tracta d’una col·lecció estimada i emblemàtica. Per una banda, la senzillesa naïf dels dibuixos d’aquestes petites plaguetes permetia capbussar-se en les seves històries amb molta facilitat; tant, que sempre reservaven algunes pàgines en blanc i negre per a que els nins i nines poguessin acolorir al seu gust els protagonistes de la rondalla. A més, tal i com manifesten els seus autors, «vàrem fer tots els llibrets d’aquesta col·lecció amb lletra enllaçada, per a facilitar un posterior aprenentatge de l’escriptura. Cal que l’alumne vegi les paraules tal i com ell les haurà d’escriure. Amb la mateixa intenció, no hem tallat cap paraula al final de línia»

Per l’altra costat, Això era i no era incorporava un apartat final amb propostes didàctiques a l’entorn de les paraules i la narració de cada rondalla. Així doncs, cada llibret permet treballar fins a quatre competències fonamentals en el seu desenvolupament:

  • El vocabulari. Algunes de les paraules que s’utilitzen en el text incorporen la seva definició. D’aquesta paraula, el petit lector aprèn sinònims i, també, comença a capbussar-se en la riquesa de la llengua catalana.
  • Les locucions. L’apartat didàctic incorpora el significat d’una sèrie d’expressions populars: així, l’infant es familiaritza amb dites que, tot i tenir segles de tradició, mantenen tota la seva vigència.
  • La comprensió lectora. Qui és el protagonista? Què fa? A on succeeix, aquesta història?… Els autors proposen fins a quinze preguntes diferents a cada un dels llibrets de la col·lecció, mitjançant les quals els més petits podran demostrar el coneixement adquirit entorn la rondalla.
  • La capacitat d’expressió. Aquests llibres estan pensats per estimular la conversa entre pares o docents amb l’infant. «És important conversar amb l’infant, fer que s’expressi i que aconsegueixi fluïdesa en el parlar», subratllen els autors.

El nas de dos pams, La cova de la bruixa Joana, El granotet, Na Joana i la Fada Mariana o En Pere Grill són algunes de les històries que els esperen a la col·lecció Això era i no era, una col·lecció formada per un total de deu llibrets. Ara, per primera vegada, la pots comprar-la sencera a la nostra botiga digital i mantenir viu aquest immens llegat.

imatge

Plantes de les Balears, un clàssic actualitzat

31 de març de 2021